Домашнее богослужение в Великую субботу, какие молитвы читают в канун Пасхи

Москва, 07:18, 23 Апр 2022, редакция FTimes.ru, автор Ирина Орлонская.

Благословенная суббота –это уже праздник. День покоя. День ожидания Воскресения. День Сошествия нашего Спасителя во ад – смерти уничтожение, ада разрушение. И в этот день очень важно каждому православному читать молитвы.

Какие молитвы читают в Великую субботу

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Благообразный Иосиф, с древа снем пречистое Тело Твое, плащаницею чистою обвив, и вонями во гробе нове покрыв положи.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Егда снизшел еси к смерти, Животе Безсмертный, тогда ад умертвил еси блистанием Божества. Егда же и умершия от преисподних воскресил еси, вся силы небесныя взываху: Жизнодавче Христе Боже наш, слава Тебе.

И ныне и присно и вовеки веков. Аминь.

Мироносицам женам, при гробе представ, ангел вопияше: мира мертвым суть прилична, Христос же истления явися чуждь.

Волною морскою скрывшаго древле, гонителя мучителя, под землею скрыша спасенных отроцы; но мы яко отроковицы, Господеви поим, славно бо прославися.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Тебе на водах повесившаго всю землю неодержимо, тварь видевши на лобнем висима, ужасом многим содрогашеся, несть Свят, разве Тебе, Господи, взывающи.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

На кресте Твое Божественное истощание провидя Аввакум ужасся, вопияше: Ты сильных пресекл еси державу, Блаже, приобщаяся сущим во аде, яко Всесилен.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Богоявления Твоего, Христе, к нам милостивно бывшаго, Исаиа свет видев невечерний, из нощи утреневав, взываше: воскреснут мертвии, и востанут сущии во гробех, и вси земнороднии возрадуются.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Ят бысть, но не удержан в персех китовых Иона: Твой бо образ нося, Страдавшаго и погребению давшагося, яко от чертога от зверя изыде, приглашаше же кустодии, хранящии суетная и ложная, милость сию оставили есте.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Неизреченное чудо, в пещи избавивый преподобныя отроки из пламене, во гробе мертв, бездыханен полагается, во спасение нас поющих: Избавителю Боже, благословен еси.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Ужаснися, бояйся, небо и да подвижатся основания земли: се бо, в мертвецех вменяется в вышних Живый, и во гроб мал странноприемлется. Егоже отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Ee рыдай Мене, Мати, зрящи во гробе, Егоже во чреве без семене зачала еси Сына: востану бо и прославлюся и вознесу со славою непрестанно яко Бог, верою и любовию Тя величающия.

Днесь содержит гроб Содержащаго дланию тварь, покрывает камень Покрывшаго добродетелию небеса; спит Живот, и ад трепещет, и Адам от уз разрешается. Слава Твоему смотрению, имже совершив все упокоение вечное, даровал еси нам, Боже, всесвятое из мертвых Твое воскресение.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Днесь ад стеня вопиет: уне мне бяше, аще бых от Марии Рождшагося не приял; пришед бо на мя, державу мою разруши, врата медная сокруши; души, яже содержах прежде, Бог сый, воскреси. Слава, Господи, кресту Твоему, и воскресению Твоему.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Днесь ад стеня вопиет: разрушися моя власть, приях мертваго, яко единаго от умерших; Сего бо держати отнюд не могу, но погубляю с Ним, имиже царствовах;; аз имех мертвецы от века, но Сей всех воздвизает. Слава, Господи, кресту Твоему, и воскресению Твоему.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Днесь ад стеня вопиет: пожерта моя бысть держава, Пастырь распятся, и Адама воскреси; имиже царствовах лишихся, и яже пожрох возмогий, всех изблевах. Истощи гробы Распныйся, изнемогает смертная держава. Слава, Господи, кресту Твоему, и воскресению Твоему.

Вместо “Иже Херувимы…” поется песнопение:

Да молчит всякая плоть человеча, и да стоит со страхом и трепетом, и ничтоже земное в себе да помышляет: Царь бо царствующих и Господь господствующих, приходит заклатися и датися в снедь верным. Предходят же Сему лицы Ангельстии со всяким началом и властию, многоочитии Херувими и шестокрилатии Серафими, лица закрывающе и вопиюще песнь: Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.

Домашнее богослужение в канун Пасхи

Уже второй год светлый праздник проходит в режиме карантина. Многие веряне лишены возможности посетить храм в это торжество всех торжеств. Ниже о том, как можно устроить домашнее богослужение. Оно очень простое и, конечно, сильно сокращенное – но все же богослужение. Читаем вслух, ясно проговаривая все слова.

Днесь ад стеня вопиет: разрушися моя власть, приях Мертваго яко единаго от умерших: Сего бо держати отнюд не могу, но погубляю с Ним, имиже царствовах: аз имех мертвецы от века, но Сей (се) всех воздвизает.

Слава, Господи, Кресту Твоему и Воскресению Твоему.

Днесь ад стеня вопиет: пожерта (погибла) моя бысть держава, Пастырь распятся и Адама воскреси: имиже царствовах, лишихся, и яже пожрох возмогий, всех изблевах. Истощи гробы Распныйся, изнемогает смертная держава.

Слава, Господи, Кресту Твоему и Воскресению Твоему.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу (можно попросить произнести ребенка, который обычно на общей молитве читает эти слова).

Днешний день тайно великий Моисей прообразоваше, глаголя: и благослови Бог день седьмый. Сия бо есть благословенная суббота, сей есть упокоения день, воньже почи от всех дел Своих, Единородный Сын Божий, смотрением еже на смерть, плотию субботствовав: и во еже бе, паки возвращься воскресением, дарова нам живот вечный, яко Един Благ и Человеколюбец.

Затем сразу переходим к чтению паремий. Все они указаны, перечислены в текстах службы и на всех основных православных сайтах. Начинаем мы молитву стоя, а паремии обычно читаем сидя.

В храме после прочтения шестой паремии о чудесном переходе евреев через Чермное море при открытых царских вратах поется песнь Моисея: «Поим Господеви, славно бо прославися». Хор повторяет многократно припев: «Славно бо прославися», чтец повторяет по стихам всю эту песнь. На домашнем богослужении мы тоже можем сделать перерыв в чтениях. Если мы сидели – здесь встаем, а потом снова садимся и продолжаем чтение Ветхого Завета.

Если вы устали, то в таком случае читаем не все паремии подряд, а, например, только первые три-четыре (на выбор). Потом «Поим Господеви». Потом еще три-четыре паремии. А затем снова встаем и поем другие стихи сегодняшнего дня и снова повторяем припев, на этот раз такой: «Воскресни, Боже, суди земли, яко Ты наследиши во всех языцех». «Во всех языцех» – «во всех народах», можно сразу сказать – и дальше читать «языцех» по-славянски. Это очень торжественные, в целом вполне понятные и яркие стихи:

Чтец: Господа пойте и превозносите во вся веки.
Хор: Господа пойте и превозносите во вся веки.
Чтец: Благословите, вся дела Господня.
Хор: Господа пойте и превозносите Его во веки.
Чтец: Благословите Ангели Господни.
Хор: Господа пойте и превозносите Его во веки.
Чтец: Благословите Небеса.
Хор: Господа пойте и превозносите Его во веки.

Чтец: Благословите солнце и луна.
Хор: Господа пойте и превозносите Его во веки.
Чтец: Благословите звезды небесныя.
Хор: Господа пойте и превозносите Его во веки.
Чтец: Благословите всяк дождь и роса.
Хор: Господа пойте и превозносите Его во веки.
Чтец: Благословите вси дуси (можно просто сразу прочитать вместо «дуси» – «духи»).
Хор: Господа пойте и превозносите Его во веки.

Дальше – «благословите Его горы и холми», «моря и реки», даже «кити и вся движущаяся в водах», «вся птицы небесныя», «зверие и вси скоти».

И наконец:

Чтец: Хвалим, благословим, покланяемся Господеви.
Хор: Поюще и превозносяще во вся веки.

После этих стихов снимаем черные великопостные кружева с икон, вешаем белые и красные рушники. Ведь именно в этот момент в храме священники снимают черное и фиолетовое, надевают пасхальные одежды. Все, приходит праздник! Он сейчас приходит в мир, приходит вот так ощутимо, наглядно в храме, и так же наглядно приходит в родной дом.

После этого последнего, активного перерыва заканчиваем домашнее богослужение чтением Евангелия – Мф. 28: 1–20 – лучше всего на церковнославянском.